إعلان

Collapse
No announcement yet.

بنك الطعام للايتام

Collapse
X
 
  • Filter
  • الوقت
  • Show
Clear All
new posts

  • بنك الطعام للايتام

    السلام عليكم خطرت علي بالي فكرة مشروع بنك الطعام للايتام- وعايز رايكم فيها- هل ممكن نقدر نجمع بعض البقوليات مثلآ والدقيق والسكر ويكون مخزون لصرفه للايتام بطريقة مدروسة علي حسب حوجة كل اسرة- ياريت اراءكم شباب- وطبعآ حنستهدف التجار وغيرهو .

  • #2
    مرحب بيك يا المعز والله طبعاً أي فكرة ليها فايدة للأيتام بتكون مقبولة بس محتاجة لدراسة وراي من الناس
    دايماً كنا خاصة في مشروع رمضان بنفتح باب التبرعات من الناس والشركات والمصانع عشان يشاركونا بالسكر والمعلبات وغيرو من الحاجات اللي بتفيد الأسر أو كان كمان في مشروع المدارس لدعمهم ببعض المواد التموينية اللي ممكن تفيدهم زي المربى والطحنية ..
    في وقتنا الحاضر عدد الأيتام بقى أكبر زايد عن 1600 يتيم من عدد أسر بزيد عن الـ 520 أسرة، وطبعاً هي مصنفة حسب الحوجة لكل أسرة، فكرة المشروع محتاجة لدراسة ومشورة عشان نعرف راي الناس فيها
    وشكراً ليك على فكرتك..


    Comment


    • #3
      السلام عليكم
      في الحقيقة والله الفكره جيده لكن تحتاج لبعض الوقت والدراسة لكي تنفذ وأيضا تحتاج إلي المشوره بين الأعضاء رأي الخاص بأيد الفكرة وشكرا
      لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

      Comment


      • #4
        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
        مؤيدة وبشدة
        فكرة رائعة اتمنى لها النجاح

        Comment


        • #5
          شكري وتقديري علي ردودكم وتفاعلكم مع الفكرة وياريت نعمل علي طرحها بصورة اكبر واذا كان ممكن تتنفذ ولو بتعديل يناسب الظروف والاحوال للاسر- لكم ودي.

          Comment


          • #6
            بسم الله الرحمن الرحيم
            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
            ماقلت ليكم نحنا كسبناااااااااا ابو الافكار زاتووووووووو اولا نحيك فى بيتك ومنظمتك ومنتداك ونرحب بالفكرة بتاعة بنك الطعام بس بتحتاج لدراسة شوية وامكانيات لانو غالب الطعام كل اسر الايتام بتحتاج له الاشكالية فى طريقة الحصول على المواد التموينية وطريقة توزيعها طبعا دى مامشكلة بس كيف تتجمع واين نضعهاا مع العلم اننا لدينا مشكلة مقر دائم للمنظمة ومرة تانية نحيك اخى عزوووو ومزيد من الافكاررررر وبالله التوفيق ...
            www.sudanorphans.org

            Comment


            • #7
              شكرآ لترحيبك- وعلي تحياتك الرائعة ابومثاني الجميلة- الموضوع كبير ومحتاج دراسة واستشارة بس ماصعب المسالة عايز استيعاب وياريت نختو في بالنا حتي ولو في المستقبل يعني ممكن نبدا بالسلع المهمة زي السكر والدقيق وغيرو وطبعآ حنستهدف المصانع وكبار موزعي السلع الممكن تتحفظ وممكن كمان الحبوب واهل الخير كتيير يعني ممكن كل شهر يكون في اسرة معتمده عندها كرت او بطاقة تاخد سكر من مصنع او موزع بعد التنسيق معاهو وكذلك بقية السلع من غير ما ننقلها للمقر يعني من المصدرلاسرة اليتيم بعد التنسيق ونحنا ننسق مابين الاسرة والجهة المانحة كل شهر كمية او مقدار معين يجي يستلمو احد افراد الاسرة ببطاقة او مستند معتمد مننا. وربنا يوفق ممكن نجرب بعد تحديد الاسر المحتاجة جدآ لسلع غذائية تساعدها علي مشقة الحياة ومساندة اليتيم بالمساهمة في تغذيتو- ولكم ودي.

              Comment


              • #8
                السلام عليكم
                الأخ المعذ الفكره جيده ولكن مثلا إذا قمنا بالتنسيق مع المتبرع والاسره إحتمال الكافل مايواصل مع الأسره فيعطيهم الشهر الاول ثم يمتنع ، لكن الأفضل ان تتم جمع التبرعات ثم نقوم بالإتصال بالأسر لنضمن أن كل أسره أخذت حصتها هذا رأي الشخصي .
                ولابأس بأن نسمع بقية الأراء والأتفاق علي رأي واحد فيجب علينا المشوره جميعا وأن نجتهد في هذا الموضوع لنعم بالمصلحة والفائدة لليتيم.
                والله لايضيع أجر من أحسن عملا وجذاكم الله خير وشكرا. تحياتي معاذ
                لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

                Comment

                Working...
                X